14 juni 2008

I sin krönika på Bloggtidningen skriver Mary idag om blogginlägg som endast innehåller länkar. Särskilt nu i FRA-debatten.
Jag känner mig träffad eftersom jag själv endast länkat vidare till knuff.se och inte haft så mycket eget att komma med.

Anledningen är enkel. Jag vill lyfta frågan för de som läser min blogg och som kanske inte har så stor koll på vad det här med FRA-lagen innebär och vilket stort hot det är mot den egna integriteten och demokratin.

Jag vill inte bo i ett Sverige där staten har samma kontroll på sina innevånare som Kina eller Ryssland. Där staten tar kopia på allt jag gör på internet och med min mobiltelefon. Där jag inte kommer kunna vara en anonym källa till en tidning. Och jag kan inte tänka mig att mina vänner vill det heller.

När jag pratat med min familj (som inte läser bloggar, inte ens min) men även vänner som finns på internet har dom ingen aning om vad det i praktiken kommer att innebära om lagen röstas igenom.

Det gör mig rädd och därför länkar jag till andra som skriver så mycket bättre än jag om den här otroligt viktiga frågan. Kanske den viktigaste frågan på flera år. Inte minst vad gäller personlig integritet bland politiker som sitter på väljarnas mandat och inte regeringens.
Men framför handlar den om vilket samhälle vi vill ha.

Och till skillnad från Johannes Åman på DN:s ledaredaktion vägrar jag tro att det är för sent!

2 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Det har nog betydelse trots allt att länkarna kommer ut. Som du säger - många skulle inte läsa dem alls om de inte fick dem serverade. Vi bloggare leder ju faktiskt in andra människor i olika frågor och det är ju det som gör det hela så spännande.

carina sa...

Javisst är det så och efter att ha läst lite mer om det här med knuffbombning som jag innan inte ens visste fanns så inser jag att det jag gjort inte är det som avses i ditt inlägg. Jag har ju inte länkat listan som cirkulerat på många bloggar utan bara till knuff.
Dels för att jag inte läst ens hälften av alla inlägg (tiden räcker inte till) och jag skulle aldrig länka till inlägg där jag inte vet vad som står och dels för att det är bättre om människor får reda på vart dom själva kan hitta inlägg som intresserar dom.